Har du ansvaret for å håndtere et dødsbo i Bærum? Dette innebærer gjerne mange tunge løft, pakking, sortering og rydding. I tillegg til dette har du kanskje planer om å vaske ned boligen før et eventuelt salg.

Majoren Flyttebyrå Oslo AS er totalleverandør av flyttetjenester og bistå private med tømming av dødsbo Oslo og Viken.

Her kan du finne noen gode tips til hvordan du får orden i kaoset, slik at rydding av dødsbo kan gjennomføres mest mulig effektivt.

Steg 1: Rydding av dødsbo Bærum

Enten du har ansvaret for et dødsbo i Bærum eller andre steder, starter som regel prosessen med rydding. Når du rydder bør du sette til side gjenstander du eventuelt ønsker å beholde.

Fjern søppel og lignende, og fjern mat fra skuffer, kjøleskap og kjøkkenbenk. Når du har ryddet dødsboet, er det mye lettere å få oversikt.

Husk at det å rydde dødsbo ofte kan være en tidkrevende prosess. Mange velger derfor å få hjelp fra et flyttebyrå eller lignende. Pass uansett på at du sikrer eventuelle gjenstander som skal arves.

Steg 2: Tømming av dødsbo

Så snart dødsboet er ryddet, er det klart for neste steg: Tømming. Boligen inneholder sannsynligvis både kommoder, hvitevarer, TV, senger og andre møbler.

Disse gjenstandene er i mange tilfeller tunge og vanskelige å bære. Vær gjerne flere om jobben, slik at det blir lettere å frakte tunge møbler og hvitevarer.

Det finnes flyttehjelp for dødsbo i Bærum. Dette kan være nyttig dersom boligen inneholder mange tunge møbler, eller trapper og smale dører som vanskeliggjør jobben.

Steg 3: Rengjøring av dødsbo

Når boligen omsider er tømt, er det på tide å vaske den ned. Dette er spesielt viktig om du skal selge dødsbo i Bærum eller omegn. Boligen fremstår langt mer attraktiv når den er ren og velduftende.

Vask for eksempel vinduer, gulv, toalett, dusjkabinett, badekar og kjøkkenbenker. Husk å også rengjøre toppen av eventuelle skap som står igjen. Sørg for at boligen er så ren at den er klar til overtagelse.

Dersom du ikke har tid til å vaske dødsbo selv, finnes det vaskebyrå og flyttefirmaer som kan hjelpe deg.

Steg 4: Verdivurdering og salg

Hvis du har ansvaret for et dødsbo, har du kanskje planer om å selge eiendommen. Det finnes mange eiendomsmeglere som kan hjelpe deg med verdivurdering av dødsbo i Bærum.

Megleren vil da besøke boligen, og han eller hun vil undersøke planløsning, beliggenhet og standard. På bakgrunn av dette, vil vedkommende kunne taksere boligen før salg.

En eiendomsmegler vil også kunne hjelpe deg med selve salgsprosessen av dødsbo i Bærum. Noen velger å leie møbler. Dette kan gi boligen et mer innbydende uttrykk når bilder skal tas til boligannonsen, og til visningen.

Tips til deg som håndterer et dødsbo

Har du fått ansvar for rengjøring, ryddig og salg av et dødsbo? Da er det enkelte tips du bør ha i bakhodet. Visste du for eksempel at eventuelle utgifter til tømming og vask av dødsbo kan trekkes fra på arveavgiftsgrunnlaget?

Et annet tips er å oppbevare møbler du ikke ønsker å kaste på et lager. Mange aktører tilbyr lagring av gjenstander fra dødsbo i Bærum. Dette er greit å benytte seg av dersom du er usikker på hva som eventuelt skal kastes og beholdes.

Vi utfører flyttehjelp for private og bedrifter i hele Bærum Kommune – les mer om flyttetjenester i Bærum.

Lykke til!